الأربعاء، 1 أكتوبر 2008

عيد بأي حال عدت يا عيد ؟؟؟؟؟





كل عام وأنتم بخير


وتقبل الله منا ومنكم الصيام والصلاة


وتقبل منا جميع القربات وجميع الدعوات إنه سميع قريب الدعوات


أنا أعرف سر النظرات التشاؤمية التي تسود العيد


ذلكم التشاؤم والإحباط الذي عم المجتمع


يذكرني ذلك بما ذكره د.أحمد خالد توفيق في "قصاصات قابلة للحرق"


(( بلغ حالة من الإحباط أورثته ارتخاء عضلياً .. حتى أنه لو قرر الانتحار لما وجد القدرة على رفع قدمه فوق سور الشرفة !!))




وما جاء العيد إلا للفرحة والبهجة!!


وأنا ضد من ينشرون صيحات أبو الطيب المتنبي :


" عيد بأي حال عدت يا عيد ...... بما مضى أم بأمر فيه تجديد "



فيا متشائما في العيد وفي غير العيد .... إن النصر مع الصبر


فاسعد وافرح في العيد ... ولا تخرق خرقا في السفينة بتشاؤمك ...


بل اجعل الأمل هو شعارك



ولعلي أذكر طرفا من صاحب السيرة العطرة عليه أفضل الصلاة وأتم السلام:


((( دخل أبو بكر ، وعندي جاريتين من جواري الأنصار ، تغنيان بما تقاولت الأنصار يوم بعاث ، قالت : وليستا بمغنيتين ، فقال أبو بكر : أمزامير الشيطان في بيت رسول الله صلى الله عليه وسلم ؟ وذلك في يوم عيد ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : يا أبا بكر ، إن لكل قوم عيدا ، وهذا عيدنا ))) رواه البخاري بهذه اللفظة وجاء نفس المعنى في صحيح مسلم و ابن ماجة والنسائي


هل ستكون أفضل من قدوتنا ؟؟!!


كلا ... وألف كلا




كل عام وأنتم بخير





هناك 6 تعليقات:

Unknown يقول...

يااااااااااااااه
دايما تيجي على الجرح
انا ده كان شعاري اليومين الللي فاتوا
وبعت كده على الفيس بوك
كلامك يحير

مـــالك يقول...

كل سنه وانت بألف خير يا أحمد
وفعلا كلامك رائع وصحيح جدا
وانا معك
جزاك الله كل خير
وأعاد علينا العيد بالخير واليمن والبركات..!!

أحمد عمارة يقول...

يا " أنا إنسان" كل سنة وانته طيب .. ويا رب نبقى سوى السنة الجاية بنصلي العيد في المسجد الأقصى ..

أحمد عمارة يقول...

يا حبيب قلبي مالك ..

كل سنة وانته طيب

طمّنا عليك.

Hamada Object يقول...

سعادت الباشا بقالي سنتين ونص بدور على اللينك بتاع الكنز ده بس الحمد لله لقيته (الكنز ده اللي هوا المدونة الرائعة بتاعتك) المهم انا مش هاقول تعليق بقى عشان تعليقي كبييييييير هتلاقيه على الفيس بوك بس حبيت اقولك كل سنة وانت طيب ونفسي اشوفك بقى

ازيك يا مالك عامل ايه انت واحشني كتييييييييير والله ومش عارف اساسا هتكون لسه فاكرني ولا نسيتني بس برضه نفسي اشوفك انت كمان
يلا محدش عارف الخير فين
سلامو عليكوا

أحمد عمارة يقول...

حمادة أبوجكت عندنا ..

منور ...

وبرضه هارد عليك هناك !!!

منور والله

ومحدش عارف الخير فين